1#18a. சுகரின் சந்தேகம்

உத்யான வனத்தில் இருந்த சுகமுனிவரை
உபசரித்தான் ஜனக மன்னன் வேத விதிப்படி.

“சூரியனைப் போல் ஜொலிக்கிறீர்கள் நீங்கள்!
கோரிக்கை இருப்பதாகத் தோன்றவில்லை.

வந்த காரணம் என்னவென்று கூறவேண்டும்”
“எந்தை என்முன் வைத்த வாதமே காரணம்!

நாலு ஆசிரமங்களிலும் சிறந்தது இல்லறமென
நாள் தோறும் வற்புறுத்தினார் மணந்து கொள்ள!

பந்தத்தைத் தரும் சம்சாரம் என மறுத்தேன்;
பந்தம் ஏற்படாது சம்சாரத்தால் என மறுத்தார்.

மாறவில்லை என் மனவுறுதி அவர் வாதத்தால்;
கூறினார் தங்களைச் சந்திக்குமாறு என்னிடம்;

ஆட்சி செய்கின்றீர் சம்சார வலையில் சிக்காமல்;
மாட்சிமை பெற்றுள்ளீர் விதேக ஜீவன் முக்தராக.

மோக்ஷத்தில் விருப்பம் கொண்டுள்ளேன் நான்;
மோக்ஷம் தருவது எது என்று அறிய வேண்டும்.

தவமா? யாகமா? தியானமா? விசாரணையா?
தீர்த்த யாத்திரையா? விரதமா? இவற்றில் எது?”

உலகம் உய்ய வேண்டும்!  விசாலம். K. ராமன் 

1#18a. Doubts raised by Sage Sukar

Janaka RAjan welcomed sage Sukar and did honor to him in the prescribed manner. He then asked the sage,”You shine like the Sun with your brilliance earned by your penance. You do not seem to wish for anything that is in my possession . May I know the real reason behind you visit to my city?”

Sage Sukar replied.” The reason for my visit here is the argument put forward to me by my father. He thinks that gruhastha Asramam ( the life of a family man ) is the best among all the four (Asramams) and keeps pestering me to get married. I seek the liberation and moksha. I am afraid to enter into a bondage by getting married.

My father spoke very highly about you. You rule a country well and at the same time you are a ‘vidEhan’ and ‘jeevan muktan’. Please tell me which of these can grant me moksha. Is it penance, dhyaana, aatma vichaaraNa, theertha yaathra or observing staunch vratams?”